Ateneu Pi i Margall

L’Ateneu Pi i Margall va ser fundat l’any 1929 per un grup de joves amb idees catalanistes i republicanes que havien abandonat la “Societat Recreativa El Fènix” perquè les seves propostes per donar un caire polític a la Societat no van ser acceptades per la major part dels socis.

L’Ateneu era una associació científica i literària que tenia per objectiu l’organització de conferències, lectures, cursos i discursos per elevar el nivell intel·lectual dels seus membres.

La primera xerrada, quan encara no s’havia legalitzar l’entitat, la va fer el cap del Partit Obrer d’Unificació Marxista, Joaquim Maurin.

El 20 de gener de 1929 es van aprovar els estatuts, que deixaven constància de l’empremta liberal i el caràcter no polític de l’entitat i el 3 de febrer es va inaugurar, amb una conferència de l’historiador i polític, Antoni Rovira i Virgili. Al Diari de Tarragona de l'època existeixen dos articles que deixen constància de l'acte. Per una banda la notícia del 9 de febrer, Una conferència política d'en Rovira i Virgili: La formació política i social de Pi i Margall; i per una altra, el text signat per Rovira i Virgili en el qual explica la seva estada a Vila-seca, Dia de pluja a Salou, publicat el 6 de febrer.

Els primers anys, l’Ateneu va ser molt actiu i es van formar diverses seccions, com la Comissió de Ball, la Secció de Caramelles, la de Boxa o la Instructiva (que feia d’escola als fills dels socis); es va crear també la biblioteca i es van rebre les visites de personatges tant il·lustres com la dels Presidents de la Generalitat, Francesc Macià l’any 1932 i Lluís Companys, el 1934.

Acabada la Guerra Civil, l’Ateneu va ser dissolt i no va ser fins al 1947 que els socis van refer els estatuts i van aconseguir la reobertura amb el nom de “Ateneo de Educación y Descanso” (que es va mantenir fins al 1979).

L'any de la reobertura es va crear la Penya Ciclista, impulsada per Josep Sarrà Roig i Joan M. Tous Gran i el 1948 van començar a organitzar el Trofeo Mucio Miquel, Peña Ciclista de Educación y Descanso, que es va convertir en un gran esdeveniment esportiu que va tenir més de 50 edicions.

L’Ateneu programava moltes activitats al llarg de l’any, cinema els caps de setmana d’hivern i festes per dates assenyalades com Nadal, Carnaval, Sant Joan o Sant Pere. Un dels dies més especials era el dia de Sant Antoni, per la Festa Major d’hivern, en què s’organitzava el tradicional ball de coques a la tarda i el ball de societat a la nit.

L’any 1959, és una data significativa per a l’entitat, ja que amb la coneguda com a Guerra dels Metges, l’Ateneu perd la meitat dels seus socis.

L’any 1979 s’inscriu l’Ateneu al Govern Civil de Tarragona i s’actualitzen els estatuts. El mes de maig es va produir un curtcircuit i es va cremar l’oficina, l’escenari i part de la sala, fet pel qual es va decidir deixar de fer cinema.

A partir dels anys 80 van minvar els actes organitzats per l'Ateneu, com a conseqüència de l'organització de la Festa Major per part de l'Ajuntament.

L’any 2004 l’entitat va celebrar el 75è aniversari amb l’edició d’un llibre commemoratiu i un seguit d’actes. L’entitat tenia 85 socis, quan n’havia arribat a tenir gairebé 400 a la dècada dels 50.

Al llarg de les dues primeres dècades del segle XXI, les activitats de la societat es van reduir al sopar de cap d'any i el ball amb orquestra, que es repetia durant el Carnestoltes i la participació a la rua de Carnaval amb una carrossa.

Després d'uns anys complicats econòmicament i amb diferents préstecs pendents de retornar per fer front a les obres de manteniment de l'edifici, l'any 2022 els socis van acordar la donació de la seva seu a l'Ajuntament. El 30 de setembre es va aprovar al ple municipal el traspàs de la propietat del seu edifici, amb la condició de saldar els deutes i fer de la propietat un espai beneficiós per a tota la població i les entitats culturals de Vila-seca.

L'Ateneu, a dia d'avui, continua en actiu, però amb un futur incert.

Presidents

• Jordi Roselló Virgili
  • Lluís Maudes Ceberio

Fons arxivístics

Telefonema a Francesc Macià de l'any 1931. Fons de l'Arxiu Nacional de Catalunya.

Document acreditatiu de títol de soci de l'Ateneu. Document cedit per la família Mas Castelltort.

Carnet de títol de soci de l'Ateneu. Document cedit per la família Mas Castelltort.

Reglament de l'Ateneu de l'any 1940. Fons de l'Arxiu Històric de Tarragona.

Expedient "Centro Ateneo de Educación y descanso" del Govern Civil de Tarragona de l'any 1948. Fons de l'Arxiu Històric de Tarragona.

Cartells i programes d'activitats

Secció cine: Programa presentació de la temporada 1930 - 1931 (1930). Document cedit per la família Mas Castelltort.

Vetllada literària i musical commemorativa de la II República a l'Ateneu Pi i Margall (1932). Document cedit per la família Mas Castelltort.

Festes de primavera i Vè aniversari de la Proclamació de la República (1936). Document cedit per la família Mas Castelltort.

• Títol de soci d'Antoni Mas Garreta (1929). Document cedit per la família Mas Castelltort.

Maig 2023