Agrupació Sardanista de Vila-seca i Salou

Al municipi de Vila-seca i Salou es va crear l’Agrupació Sardanista el setembre de 1974. Ja feia un cert temps, des d’un any o dos abans, que hi havia uns quants joves a Vila-seca que s’estaven movent en aquest ambient d’interès per la sardana i la cultura catalana. De seguida entrà a formar part, com a Secció Sardanista, de l’Agrupació Cultural, recentment creada.

En van ser els impulsors Josep Badia Morell, Josep Andreu Graset Ferré, Josep Pujals Carraté -el seu primer president- i Joan Maria Pujals Vallvè. També en foren membres actius, entre molts d’altres, Josep Garcia Saltó, Òscar Casals Manchó, Anton M. Badia Morell, i Gemma Soler Castellnou i M. Pineda Pujals Carraté -que foren les altres dues presidentes que va tenir l’entitat.

Els seus objectius eren, principalment, promoure la sardana mitjançant cursets, d’iniciació i de perfeccionament, i organitzar ballades periòdiques.

I també, reviure tradicions i costums. Com per exemple, l’any 1979 es van recuperar les Caramelles de la mà del seu director Ramon Sendra Moyano i des del Dissabte de Glòria d’aquell any ja han tornat a sortir a cantar a Vila-seca.

Com també, va impulsar la creació de l’Esbart Dansaire Ramon d’Olzina que, amb el seu director, Josep Bargalló Badia, van començar a assajar el setembre de 1975 i es van presentar en públic el 15 de maig de l’any següent a la plaça de l’Església.

L’Agrupació estava adherida a l’Obra del Ballet Popular i al Congrés de Cultura Catalana.

Se sustentava mitjançant les quotes dels socis. Al començament eren 100 pessetes i més endavant 150 pessetes. De socis, al seu moment en va arribar a tenir uns 500.

La seva activitat principal eren els cursets de sardanes. Se’n van fer molts: l’any 1978 ja se’n portaven quinze de fets, amb assistència d’uns 1.500 alumnes. A Vila-seca es feien a l’escola Antoni Torroja Miret, a Salou al col·legi Santa Maria del Mar i al Casal, i a la Pineda al col·legi.

Les audicions de sardanes eren obertes a tothom. Tenien una periodicitat mensual, com a mínim. Es pagaven amb les quotes dels socis de l’Agrupació Sardanista. Les que es feien durant l’estiu a Salou i a La Pineda eren en col·laboració amb el Sindicat d’Iniciatives i Turisme, estaven patrocinades per l’Ajuntament de Vila-seca i Salou i les coordinava l’Agrupació Sardanista.

A Vila-seca s’acostumaven a fer a la plaça de l’Església, al Santuari de la Mare de Déu de la Pineda els Dilluns de Pasqua i algun any a Mas Calvó per Sant Bernat. A Salou es feien a la Font Lluminosa, al Moll i alguna a la Verge del Carme i davant del Casal. A La Pineda, al passeig Pau Casals i davant de l’antic restaurant Reymar, actualment plaça Manuel de Falla.

Les cobles que ens venien eren La Principal del Camp i la Reus.

Sobre les seves activitats:

• Xerrades amb temática local i catalana (literatura, folklore…) en finalitzar cada sessió dels cursets i en altres ocasions obertes al públic en general.
  • Campanya “El català al carrer”. Fitxes que es donaven als primers cursets, amb indicacions de com escriure i parlar correctament el català, utilitzant refranys, rodolins, etc.
  • Diada Universal de la Sardana. Per la Mare de Déu de Montserrat. Se celebrava el diumenge entre Sant Jordi i la festivitat de la patrona de Catalunya. Hi havia festa (tronada, xocolatada…). Missa sardanista. Ballada de sardanes. Concurs local de colles sardanistes. Elecció de la Pubilla i dames d’honor.
  • Festa de Sant Isidre. Celebració del patró dels pagesos. El 15 de maig. A la plaça de l’Església. Es col·laborava amb la Cooperativa Agrícola fent-hi una ballada de sardanes.
  • Aplec Sardanista de Sant Isidre. El primer, el 15-5-1977 i el segon, el 21-5-1978. A la plaça de Voltes. Sardanes matí i tarda. Dinar de germanor al Centre Catòlic. I al segon Aplec, recital de poemes i cançons al final.
  • Concurs Regional de Colles Sardanistes. A Salou, a l’Espigó del Moll i principi del passeig Jaume I. Pel maig o juny. El 8è, l’any 1975. El 9è, el 1976. El 10è, l’any 1977. L’11è, el 1978. I el 12è, el 1979. Els tres primers, en col·laboració amb el SIT, i els dos següents, només l’Agrupació Sardanista organitzant.
  • Focs de Sant Joan. El vespre del 23 de juny. S’anava a Reus a recollir la Flama del Canigó. Arribats a Vila-seca s’anava en caravana de cotxes fins al col·legi Antoni Torroja o, la majoria dels anys, a la plaça de l’Església. El foc es posava en un pebeter de ferro que havia fet Antoni Mas Castelltort, i s’hi cremava amb parafina. Hi venien a buscar el foc les diferents fogueres que es feien al poble i se’ls obsequiava amb coca dolça.

• Festa de l’Home dels Nassos. El dia 31 de desembre, un any tenia dos nassos perquè el vam fer venir el dia 30. Xavier Espina Mata fou el primer i ho va ser uns quants anys. També ho van ser Anton M. Badia Morell, Ramon Cardona Ballvè, Tono León Castellnou i Xavier Graset Forasté. El primer cop va ser l’any 1976. Entrava al poble pel començament del C/ Comte Sicart. Se’l feia venir casi sempre en carro. El 1977 estava “malalt” i anava dintre d’un llit. Més endavant va venir algún cop en furgoneta oberta. El 1979 ja va començar a venir en tren. El 1983 el van acompanyar els Grallers de Vila-seca en la seva primera sortida.

Per acabar, fer esment que els primers anys van ser de molta activitat. I que quan aquesta decaigué, l’Esbart Dansaire Ramon d’Olzina va absorbir l’Agrupació Sardanista el febrer de 1987 i ha continuat fent la Festa de l’Home dels Nassos i cursets de sardanes amb molt d’entusiasme i encert. L’esperit i l’essència de la Sardanista s’hi ha mantingut. Que sigui per molts anys!

Galeria d'imatges

Materials

Cartells

Text, documents i imatges facilitats per l'entitat (Febrer 2020)