Tradicions

Ball parlat de Sant Esteve

L'any 2018, la Secció de Lletres de l'Agrupació Cultural de Vila-seca ha recuperat el Ball de Sant Esteve, un ball parlat que explica la llegenda del rescat de Sant Esteve. Aquest ball es representava tots els anys el dia de la Festa Major -Sant Esteve, el 3 d’agost- en sortir de missa a la plaça de l’Església i a la placeta de Sant Esteve. La notícia més antiga que se’n té és de l’any 1775. Hi ha constància que es va representar fins a l’any 1896.

El text del Ball de Sant Esteve que es presenta es basa en una còpia manuscrita de 1879. L’adaptació al català ha anat a càrrec de Pere Navarro Gómez i Magí Sunyer Molné, professors de la URV. La música, basada en tonades del segle XVIII ha estat arranjada per Àngel Vallverdú, investigador de música tradicional.

La representació del Ball ha anat a càrrec del grup de teatre La Tramoia de Vila-seca amb els actors Anna Plaza Poblet, Ivan Bernal Álvarez, Josep Toquero Pujals, Esteve Grasset Jansà, David Ortega Rodríguez, Cisco Primé Vidiella, Jacint Clavé Saltó, Robert Rodríguez Fibla, Albert Llop Pintado, Ramon Cardona Ballvè, Jordi Salvadó Molero, Jofre Sugrañes Soler, Irene Martín Abellan, Cristina Llauradó Magriñà, Ester Clavé Saltó, Xavier Amorós Gabarrón, Miquel Edo López, Josep Forasté Casas, Eloi Redón González, Cesc Graset Isern, Xavier Grasset Morell i Marc Márquez Graset.

Interpretació musical de la Patuleia, Cobla de tres quartans. Maquillatge de Pineda Aguilar Badia. So de Ramon Beneito.

Direcció d’Alícia Bescós Pérez, Josep Forasté Casas i Robert Rodríguez Fibla.

Aquí tenim el Ball de Sant Esteve recuperat i amb el propòsit de ser representat cada any.

Text de Carles Jansà Gran (Abril 2020)

Vídeo de la representació del rescat (2018)

En paraules de M. Pineda Cardona Morell...

Ningú s'estranyarà si dic que la dansa ha destacat sempre per ser font d'interès i de conservació del patrimoni. Són moltíssimes les danses i les tradicions que hem deixat perdre, i l'oblit s'ha endut costums que ens podrien haver ajudat a conèixer millor el nostre passat. Va ser precisament quan vaig haver de fer un treball, que vaig pensar en fer-lo sobre algun costum o tradició de Vila-seca que s'hagués perdut amb el pas dels anys, i va ser llavors quan em van parlar d'aquest ball. Cada poble, cada país i cada nació té unes creences i unes tradicions que passen de generació en generació. En el meu cas, sempre he estat agraïda al meu poble que em va veure néixer, i a les seves tradicions, ja que sempre he cregut que són el reflex de la gent que el compon, i és per aquest motiu que crec que s'han de conservar i no s'haurien de perdre mai. Així doncs, em vaig posar a la recerca de totes les dades possibles que em permetessin recuperar aquest magnífic ball, signe d'identitat del nostre poble, de la nostra tradició i de les nostres creences, que molt desgraciadament els anys s'havien ocupat de deixar en l'oblit. I van ser les converses amb persones grans i amb d'altres que havien sentit a parlar del ball, les que van fer possible la creació d'aquest llibre El Ball de Sant Esteve. Cal tenir molt present, pel que fa als costums i a la cultura en general, que ens queda la memòria viva de les persones que en van ser testimoni i que amb els seus records, vivències i explicacions em van permetre de recuperar aquell ball parlat. No ho vaig fer, però, de manera testimonial, el cert és que en pertànyer a l'Esbart Dansaire Ramon d'Olzina de Vila-seca, la meva il·lusió consistia a recuperar aquest ball perdut i segueix sent la de poder tornar-lo a realitzar, perquè el passat sempre torna i s'acaba convertint en el nostre present, ja que el ball és "festa" en el ple sentit de la paraula. Va representar per a mi una gran satisfacció, orgull i gratitud el fet de veure el resultat del meu treball i que finalment fos convertit en llibre, ja que va ser realitzat amb molta il·lusió i amb molt d'esforç.

Juny 2010

Material cedit per: Ramon Farriol i Clavé (Novembre 2012).

Ball de Sant Esteve. Harmonització i instrumentació per a cobla del Mestre Daniel Sanahuja i Capella