Antoni Torroja i Miret

(Tarragona, 1888 – Barcelona, 1974)

Doctor en Matemàtiques

Antoni Torroja i Miret va néixer a Tarragona el 12 de setembre de l’any 1888. Fill del Dr. Eduard Torroja i Caballé i de la vila-secana M. Mercè Miret i Salessas, es llicencià en Ciències Exactes i en Enginyeria de Mines l’any 1910. Un any més tard es doctorà amb Premi Extraordinari.

L’any 1912 ingressa a l’Institut Geogràfic i Cadastral i un any després, és nomenat professor auxiliar de geometria i mecànica de la Facultat de Ciències de la Universitat Complutense de Madrid.

L’any 1917 aconsegueix la Càtedra de Geometria Descriptiva a la Universitat de Saragossa, i un any més tard, la mateixa càtedra a la Universitat de Barcelona, on arribà a ser Degà de la Facultat de Ciències (1939-1941) i Rector (1957-1963).

L’any 1924 ingressa a la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona i el 1947 a la Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de Madrid. També va ser conseller numerari del Consell Superior d’Investigacions Científiques.

Persona apassionada per la ciència, va inventar amb el seu germà l’estereògraf, un aparell per a la confecció de mapes a escala.

Al llarg de la seva carrera va rebre diversos premis i condecoracions com la Gran Creu d’Alfons X el Savi, l’any 1959, la Gran Creu d’Isabel la Catòlica el 1963, la Medalla d’Or de la Universitat de Barcelona i la Medalla d’honor de la Diputació de Lleida.

Tot i no haver nascut a Vila-seca, el Dr. Torroja i Miret hi estava molt vinculat. La seva mare, M. Mercè Miret era vila-secana, i el seu avi, Antoni Miret i Torrada, exercia de metge a la vila.

L’any 1939 es va casar amb l’Assumpció Sampons, que pertanyia a una família molt arrelada també al municipi.

Passava moltes temporades a Vila-seca, a la casa pairal del Carrer Verge de la Pineda, 4, on encara avui es pot veure a l’entrada de l’edifici, el que va ser l’antic vehicle familiar, un element singular del paisatge urbà que desperta la curiositat dels vianants.

El seu perfil humà era el d’un home reservat, senzill i cordial d’una gran categoria intel·lectual. Destaca la seva vocació docent, que va deixar una forta empremta en els seus alumnes, que el recorden amb admiració i gratitud.

Era una persona de profundes conviccions religioses, molt vinculat a la parròquia. Va regalar l’orgue de l’Església.

El professor Torroja va ser una figura fonamental per a la construcció de l’escola que després portaria el seu nom. Va donar suport al consistori en el procés de sol·licitud d’una nou centre educatiu davant el Ministerio de Educación Nacional. Va intervenir també en el procés d’adquisició dels terrenys on es va edificar el centre.

Aquests lligams amb el municipi van fer que l’Ajuntament el nomenés fill adoptiu el 24 d’agost de l’any 1965 i que li lliuressin la Insíginia d’Or, la màxima distinció honorífica de Vila-seca.

Com a autor:

• TORROJA i MIRET, Antonio. Discurso leído en el acto de su recepción el día 17 de diciembre de 1947 por el Excm. Sr. D. Antonio Torroja y Miret. Madrid : [C. Bermejo Imp.], 1947.
  • TORROJA i MIRET, Antonio. El estereógrafo. Madrid : E. Arias, [1911?].
  • TORROJA i MIRET, Antonio. Nòta sobre un problema de Geometría... Madrid : E. Arias, [1910?].