Els llocs
Edificis i elements singulars

Pineda, conjunt escultòric de Xavier Mariscal

El grup escultòric Pineda està situat al Passeig de Pau Casals, a tocar de mar, en una zona ajardinada entre el carrer del Monestir de Poblet i el carrer dels Muntanyals. L'obra, inspirada en el Pinar del Perruquet i dissenyada per l'artista valencià Xavier Mariscal, està formada per vuit pins d'acer i coure de 24 metres d'alçada i 130 tones de pes. Va ser realitzada en dues fases i ocupa un espai de 43 per 20 metres. Els primers quatre pins van ser inaugurats el 30 de març de l’any 1999 i els quatre restants, el 25 de setembre del 2008.

El projecte va sorgir després del vessament de petroli a les costes de La Pineda del petroler danès Robert Maerks, el 13 de febrer de 1993. Amb la indemnització que va rebre l’Ajuntament pel vessament, i el finançament del grup hoteler Estival Park i del parc aquàtic Aquopolis, es va engegar la primera fase. En la segona fase hi va col·laborar el Ministeri de Medi Ambient.

En paraules de l'autor

Els pins metàl·lics de la Pineda són uns pins artificials, simpàtics, cosins de les canonades de les refineries i del mateix color que els vaixells petroliers. Les seves copes són verdes i amb el sol el coure lluu vermellós. Així, són uns pins grans, bells, que inspiren confiança, un futur optimista. Quan els veus de lluny són pins siluetes i quan t'hi acostes a poc a poc creixen i es converteixen en grans columnes que sostenen unes superfícies dibuixades de puntets que filtren la llum i el vent, creant un sol i ombra agradable. Els pins són una metàfora, són un punt de trobada, una nova referència a un espai de platja que ja té nom de pi, la Pineda.

Xavier Mariscal. A: Vila-seca, camí de mar (2003).

Fotografies de l'Estudi Mariscal

ampliar