Personalitats

Esteve Morell Scott

(Carlton, 1870 – South Yarra, 1944)

Polític

El seu pare, Esteve Morell Mariné, nascut a Vila-seca l’any 1837, va emigrar cap a Austràlia amb 23 anys, on va treballar a una explotació agrícola-ramadera. Anys més tard, es va casar amb Eyde Scott, una jove nascuda a Melbourne. D’aquest matrimoni va néixer, el 25 d’agost del 1870, l’Esteve Morell Scott. Quan l’Esteve tenia 2 anys, els seus pares van decidir tornar a Vila-seca per tal de fer-se càrrec de les propietats de la família, la finca coneguda per Corral de Baló.

L’Esteve Morell Scott va passar quinze anys a Vila-seca, fet que el va arrelar profundament al municipi. En tornar a Austràlia, va cursar estudis superiors a la ciutat de Melbourne.

L’any 1901 va ser escollit regidor d’aquesta mateixa ciutat, el mateix any en què Melbourne es convertia en capital de la Unió Australiana. Durant la seva gestió en aquell Consistori, va adquirir gran popularitat pel seu saber fer al front de les ponències de transport públic, il·luminació i força elèctrica. També va destacar eficaçment en obres públiques, parcs i jardins. Va ser membre del Trust dels tramvies. Amb aquestes tasques destacables, va assolir un gran prestigi i va ser valorat com un home actiu, organitzador i de gran intel·ligència rectora.

L’any 1926, en reconeixement a la seva bona gestió, va ser nomenat Alcalde de la ciutat. Durant la seva legislatura, Melbourne va experimentar un notable desenvolupament.

L’eficàcia de la seva tasca com alcalde, va fer que els Ducs de York, amb motiu de la visita que van fer a Austràlia per inaugurar el nou Parlament de Canberra, li atorguessin el títol de “Sir”.

En una de les places de la ciutat de Melbourne, es fa palès el reconeixement dels ciutadans cap a la figura d’Esteve Morell i Scott, com ho demostra un monument en bronze en el qual hi ha representat el seu bust.

Esteve Morell Scott va recordar sempre el poble de Vila-seca, que va visitar en diferents ocasions i, fins i tot va aconseguir transmetre aquesta gran estima als seus fills, com va quedar demostrat, anys més tard, quan el seu fill, Stephen-Whitson, va fer donació al poble de Vila-seca de les dues cases del carrer Patró en les quals la família Morell-Scott havia viscut i la finca ubicada a la partida del “Racó” coneguda per “Corral de Baló”.

• FARRIOL CLAVÉ, Ramon. "XXè aniversari de la Secció de Lletres: vila-secans il·lustres". Vila-seca: Agrupació de Vila-seca, 1993. 34 p. ; 22 cm. (Recerca. Agrupació Cultural de Vila-seca. Secció de Lletres ; 4)
  • GARRIGA PUJALS, Montserrat. L'emigració vila-secana cap a Austràlia i Amèrica entre 1860 i 1960. Vila-seca: Agrupació Cultural, 2001. 208 p. ; 24 cm. (Monografies de Vila-seca ; 21). Beca Dr. Gibert 1998.
  • GARRIGA PUJALS, Montserrat. Deirdre Grage, néta de sir Esteve Morell Scott, visita Vila-seca. El Pont de fusta: revista de Vila-seca i de Salou, 2010, núm. 367, p. 4.
  • GARRIGA, Montserrat / RODRÍGUEZ, Robert. Vila-secans a Austràlia. El Pont de fusta: revista de Vila-seca i de Salou, 1999, núm. 231, p. 12-15.
  • MORELL, Josep / VAQUER, Pineda. Vila-seca. Valls: Cossetània, 2001. 142 p. ; 24 cm. (La creu de terme ; 11).
  • VALLS, Xavier. Personatges il·lustres del Baix Camp i el Tarragonès. Barcelona: Assessoria d'Informació i Anàlisis de Sistemes : Acesa Abertis, 2009, p. 195.

Enllaços