Antoni Mas Garreta

(Vila-seca, 1902 - 1986)

Ferrer, forjador i repussador

signatura

Nascut a l’antic carrer del Carril, núm. 28, (actual Comte Sicart) el 26 de novembre de 1902, provenia d’una família de reconeguts ferrers aragonesos.

De formació autodidacta, durant els primers anys de treball va seguir la tradició familiar, tot i que també es dedicava a allò que més l’atreia, l’expressió a través del ferro. Quan encara anava a l’escola va fer la seva primera col·lecció d’eines en miniatura.

Les obres de l’”Antonio” requerien molt d’esforç voluntat i temps. Fruit d’aquesta constància van sorgir repussats com: Dona amb càntir, La fragua de Vulcano, Crist a la creu o Adam i Eva després de la temptació.

La seva obra requeria d’un procés de creació molt perfeccionista: amant de la feina minuciosa i ben feta, dels treballs que perduren al llarg dels anys i de la utilitat de la creació, li agradava conèixer l’entorn i la història on emplaçava la peça.

Fruit d’aquest procés van sorgir picaportes, llums, taules, cadires, reixes, creus de terme i portes monumentals. Algunes de les més importants:

• Les reixes del pati del Castell d’Escornalbou.
  • Creu de terme de Vila-seca (La Beguda).
  • Creu de terme de Capafonts.
  • Porta monumental del “Xalet de l’Alemany”, a Salou.
  • Porta monumental del Minigolf, a Salou.
  • Porta monumental de La Caixa de Pensions, a Vila-seca.

Menció especial requereixen les obres per a esglésies: creus, llànties, llums i canelobres. Les més destacades:

• Esglésies de Binèfar.
  • Sant Llorenç de Lleida.
  • La Pobla de Cérvoles.
  • La Puríssima Sang de Reus.
  • Santa Maria del Mar de Salou.
  • Església Parroquial de Vila-seca.
  • Ermita Mare de Déu de La Pineda.

La vida i l’obra del ferrer, forjador i repussador Antoni Mas Garreta es van caracteritzar per la sintonia perfecta entre els seu vessants artesà i popular.

Informació elaborada a partir del calendari de l'any 1994 en homenatge a l'Antoni Mas Garreta, editat per l'Ajuntament de Vila-seca.

ampliar