Maria Elena Maseras i Ribera

(Vila-seca, 1853 – Maó, 1905)

Metgessa

Neix a Vila-seca el 25 de maig de 1853, filla de Miquel Maseras Gasó i Francesca Ribera Gil.

Per tal de poder estudiar, demana una llicència al Rei Amadeu I de Savoia, aprofitant una visita seva a Barcelona. La Maria Elena aconsegueix el permís i estudia la carrera de Medicina a la Universitat de Barcelona. Realitza l'examen de grau l'any 1882, però mai no pot exercir perquè la Reial Ordre d'Amadeu I només li dóna l'opció d'estudiar, però no la d'aconseguir el títol oficial.

La Maria Elena decideix dedicar-se a l'ensenyament i es trasllada, primer a Vilassar, i més tard a Maó (Menorca), on mor a l'edat de 47 anys.

Maria Elena Maseras i Ribera és una de les primeres dones de l'Estat en llicenciar-se en Medicina. En record seu, el CAP de Vila-seca porta el seu nom.

Programa de ràdio Mujeres malditas de Radio 5 dedicat a Maria Elena Maseras (17/07/2019)

Maria Elena Maseras: somnis, tenacitat, igualtat

Vídeo biogràfic d'Elena Maseras, produït en col·laboració per l'Ajuntament de Vila-seca i pel conjunt d'entitats de dones del municipi. Dirigit per Elisabeth Quevedo, juntament amb la companyia Se'ns va l'olla Teatre.

Inspiradores: Maseras · Aleu · Castells

Maria Elena Maseras (1853-1905), Martina Castells (1852 -1884) i Dolors Aleu (1857 -1913). Aquestes tres dones tenen en comú que, en el darrer terç del segle XIX, van ser les primeres catalanes que van trepitjar la universitat. Totes tres volien exercir la medicina. Maseras va ser la primera a matricular-se, malgrat les reaccions irades i la incomprensió de part de la societat. Al cap de poc la seguien Martina Castells i Dolors Aleu, que van acabar sent les primeres dones doctorades d’Espanya. Aquest és un projecte que presenten els periodistes Toni Orensanz i Joana Zapata, i el realitzador Sergi Martín. Rep el suport de la Diputació de Tarragona.

Enllaços