Agustí M. Gibert Oliver

(Tarragona, 1852 - Vila-seca, 1928)

Metge

Fill d'Agustí Gibert i Rius i Maria Teresa Oliver i Gabriel va néixer a Tarragona el 15 d'agost de 1852. Llicenciat en Medicina per la Universitat de Barcelona, exerceix primer a La Canonja i poc després obté la plaça titular de metge a Vila-seca, on va viure la resta de la seva vida.

Aficionat a l'estudi de la natura i de la història, va publicar diversos llibres i estudis relacionats amb el territori.

L'any 1891 guanya per una banda, la medalla d'or concedida per la Reial Acadèmia de Medicina de Barcelona amb l'obra Topografía médica de Vilaseca de Solcina, i per una altra, és nomenat membre de l'Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona.

El 29 d'octubre del 1891, l'Ajuntament de Vila-seca acorda per unanimitat nomenar-lo fill adoptiu de la vila. La Secció de les Lletres de l'Agrupació Cultural de Vila-seca té una beca amb el seu nom des de l'any 1992.

• CALBET i CAMARASA, Josep M. Metges i farmacèutics catalanistes: 1880-1906. Valls: Cossetània, 2001. 208 p. (El tinter ; 20)
  • FARRIOL i CLAVÉ, Ramon. "XXè aniversari de la Secció de Lletres : vila-secans il·lustres". Agrupació Cultural de Vila-seca, Secció de Lletres, 1993. 34 p. ; 22 cm. (Recerca. Agrupació Cultural de Vila-seca, Secció de Lletres ; 4).
  • MORELL i TORRADEMÈ, Josep / VAQUER i FERRANDO, Pineda. Vila-seca. Cossetània, 2001. 142 p. 24 cm. (La Creu de terme ; 11).

Com a autor:

• L'arbrat publich à la ciutat de Tarragona: colecció d'articles publicats l'any 1901 en un setmanari de la localitat. Tarragona: [s.n.], 1904 (Tip. Tarragonina). 30 p. ; 22 cm.
  • Callípolis, Salauris: aplec documental de notícies històriques. Agrupació Cultural de Vila-seca i Salou, Secció de Lletres, 1988. 127 p., [3] f. de làm.: il. ; 24 cm. (Monografies de Vila-seca i Salou ; 13).
  • Catálech de la Flora de la Ciutat de Tarragona y son terme. Tarragona: Tipografía de la Viuda y Hereders de Joseph A. Nel·lo, 1892. 94 p; 23 cm.
  • Ciutats focenses del litoral cosetà. Barcelona: Tip. L'Avenç, 1900. 107 p. ; 22 cm.
  • Consideracions sobre las midas que dehuen pendrer los municipis pera evitar lo contagi de la tuberculosis. Tarragona: Tipografia de F. Arís y Fill, 1896. 50 p. ; 22 cm.
  • Fauna ictiológica de Catalunya: catálech rahonat dels peixos observats en el litoral y en les aygues dolçes catalanes. Barcelona: Imp. de J. Bartra Laborde, 1913. 96, XI p. : il. ; 22 cm.
  • Flora algològica marina de les aigües i costes occidentals de Catalunya: catàleg raonat de les espècies observades des de les platges... Reus: J. Vila, impr., 1918. 64 p. ; 24 cm.
  • Noticias históricas del fort casal de Mas Calvó. Reus: Estampa y Llibrería de Viuda de Torroja, 1891. 32 p. ; 21 cm.
  • Sanejament de las maresmas del Francolí, Riu Clá y a Pineda: memoria publicada á expensas de la Associació Catalanista de Tarragona y sa comarca. Tarragona : [s.n.], 1901 (Tip. de F. Arís). 32 p.
  • Tarragona prehistòrica i protohistòrica. Barcelona: [s.n.], 1909 (Barcelona: Tip. L'Avenç). 263 p.: il. ; 20 cm.
  • Temples pagans de la Tarragona romana. Tarragona: Tipografia de Llorens i Cabré, 1916. 122 p. il. ; 21 cm.