Tradicions
Festes

Festa Major d'Estiu

Notícies, records i anècdotes

Vivim un any convuls i atípic i malauradament la Festa Major no es podrà celebrar com s’ha fet tradicionalment. Pels que us quedeu a casa i teniu ganes de conèixer com era la festa de fa cent anys, teniu curiositat per saber què es menjava o quins eren els actes més emblemàtics, us presentem un recull d’informacions, escrits, vivències, notícies de premsa, etc. per fer memòria de les festes d’altres temps.

Versos de Festa Major

Amb el flam de les roselles

tot el camp s'arbora amb foc.

I un trepig de cent donzelles

ens arriba a poc a poc

solcant la ruta romeva.

Amatent n'aparta un roc

el lapidat de Sant Esteve.

Ben a prop de la Pineda

el miracle és un esclat,

i les roselles de seda

posen púrpura al rescat.

A Vila-seca fan lleva

dels romeus que han retrobat

l'ínclit cos de Sant Esteve.

Amb el flam de les roselles

que il·luminen l'horitzó

sant Esteve i cent donzelles

avui fan festa major.

J. G. (Diari de Tarragona, 2 d'agost de 1990)

Sobre la Festa

Els actes principals

El dia 3 d’agost els actes religiosos centraven l’activitat festiva, la Missa Major pel matí i a la tarda la processó dedicada a Sant Esteve on hi participaven les majorales del Roser, de la Mare de Déu del Carme i de la Puríssima. Al finalitzar la missa es representava el Ball parlat de Sant Esteve, documentat des de l’any 1775. Un espectacle amb música, ball i recitació que resumia la llegenda del Rescat de les Cent Donzelles.

A les societats recreatives tenia lloc l’activitat més lúdica: sessions de vermut, espectacles, concerts i ball cada nit.

Està documentada també (1878) la celebració del Dia del gos, el tercer dia de la festa, amb l’anada en família a la platja de La Pineda i Salou amb carro on s’hi feia nit.

Un acte que assolí molta rellevància en la postguerra fou la cursa ciclista que en els seus inicis comptava amb molta participació dels joves vila-secans. La plaça de Voltes era el punt d’arribada on s’aplegava tot el poble per veure els guanyadors i el lliurament de trofeus.

Els àpats de festa major en família

Recull d'articles de la Festa Major al segle XIX

Font: Biblioteca Hemeroteca Municipal de Tarragona

Recull d'articles de la Festa Major al segle XX

Evocació de la Festa Major de Vila-seca

"Feia la sensació d'una felicitat perfecta sentir les campanes al vol anunciant la missa major de la festa".

Esteve Pujals Fontrodona, Diari de Tarragona (3 d'agost de 1994).

Any 1975

Any 1980

Any 1987

El copatró: Sant Esteve Protomàrtir

La Festa Major es celebra amb motiu de la festivitat de la Invenció del Cos de Sant Esteve que commemora la troballa de les relíquies del Sant i té lloc cada 3 d’agost.

Goigs de Sant Esteve

Goigs del prothomartyr S. Esteve.

[Tarragona]: Magí Canals, [s.a.].

Enllaç

GEBELLÍ i PUIG, Jordi (lletra) / BARBARÀ i ANGLÈS, Miquel (música) / PRATS i AUQUÉ, Enric (xilografies)

Goigs a llaor de Sant Esteve protomàrtir patró de Vila-seca, Arquebisbat de Tarragona.

Reus: G. Reus, 1996.

32 cm.

Enllaç

La imatge de Sant Esteve presideix el presbiteri de l'altar major de l’església.

La seva representació iconogràfica és la figura del Sant amb tres pedres i la palma del martiri. D'aquí que l'escut de Vila-seca incorpori aquests elements a la imatge de l'emblema del municipi.

Imatge de l'interior de l'Església abans de la seva destrucció durant els primers dies de la Guerra Civil

Un dels actes tradicionals de Festa Major documentat des de 1775

El ball parlat de Sant Esteve

Aquest ball es representava el dia de la Festa Major, 3 d’agost, en sortir de missa a la plaça de l’Església i a la placeta de Sant Esteve. La notícia més antiga documentada és de l’any 1775 segons consta en una acta del Consell de la vila. Hi alguns indicis que conclouen que es va representar fins l’any 1896.

L’any 1965 coincidint amb la inauguració del nou Piló del Rescat se'n va fer una nova representació.

L’any 2018, la Secció de Lletres de l'Agrupació Cultural de Vila-seca va recuperar el ball en la versió adaptada al català del manuscrit d’Esteve Ferré Poblet (1879). La posada en escena va anar a càrrec del grup de teatre vila-secà La Tramoia. Més informació aquí.

Fons històrics conservats a l'Arxiu Històric Diocesà de Tarragona

Parlaments del ball parlat de Sant Esteve (s. XVIII)

Arxiu Històric Diocesà de Tarragona

Enllaç

"Balls. (Vila-seca). Parlamento del baile de Sant Esteban" (s. XIX)

Arxiu Històric Diocesà de Tarragona

Més informació al web del Rescat de les cent donzelles o de Sant Esteve

• Estradé Pujals, María; Garriga i Pujals, Montserrat; Melero Domènech, David. Vila-seca: recull gràfic 1867-1975. Efadós, 2011.
  • Jansà i Gran, Carles. Festa Major. Pont de Fusta: Revista de Vila-seca i de Salou, núm. 10-11, p. 8-10.

Cartells i programes