Eduard Xatruch Cerro

(Vila-seca, 1981)

Cuiner

Nascut a Vila-seca el 7 de maig de l’any 1981, Eduard Xatruch és actualment un dels cuiners amb més prestigi a nivell internacional, amb nombrosos reconeixements i guardons.

Els seus orígens familiars estan vinculats a l’àmbit agrícola i al comerç majorista de fruites i verdures. Amb 13 anys ja tenia clar que volia dedicar-se al sector de la restauració i el 1995 inicia la seva formació a la reconeguda Escola d’Hoteleria i Turisme de Cambrils, tot just després de concloure l’educació obligatòria a l’Escola Sant Bernat Calvó.

L’any 1996 comença la seva etapa professional, primer com a cambrer i després ajudant de cuina al bar restaurant Llort, de la Pineda. L’any 1997 aconsegueix la seva primera feina de cuiner al restaurant Quim Font de Salou. L’any 1998 després de treballar com a responsable del restaurant xinès de Port Aventura fa la seva primera estada al prestigiós restaurant elBulli (Roses), de Ferran Adrià.

Fins a mitjans del 1999 treballa al restaurant El celler del Padrí (Reus) i a partir d’aquí inicia una etapa de formació fins a finals d’any amb estades a restaurants com L'Oustau de Baumanière (Les Baux-de-Provence, França), una segona estada a elBulli, Arzak (Donosti) i Talaia Mar (Barcelona).

L’any 2000 entra a formar part de la plantilla de elBulli, on va treballar fins al seu tancament, el juliol de 2011. Durant el seu pas pel restaurant va ocupar diferents llocs de responsabilitat com a cap de compres, cap de cuina - juntament amb els restauradors Oriol Castro i Mateu Casañas- i més endavant, com a membre de l’equip creatiu. En aquesta etapa porta a terme diferents projectes com el desenvolupament i conceptualització de la Bullipedia, l’assessorament a empreses d’alimentació o l’elaboració de l’obra escrita en tots els llibres publicats.

El 2013 s’incorpora a l’equip que acompanya a Ferran Adrià en la creació i desenvolupament d’elBulli Foundation.

És soci fundador del restaurant Compartir, juntament amb el Mateu Casañas i l’Oriol Castro, que obria portes a Cadaqués l’abril de 2012. El 2022 obre un nou Compartir a Barcelona.

El desembre de 2014, el mateix equip inaugura el restaurant Disfrutar a Barcelona, que al llarg dels anys ha acumulat diferents premis i reconeixements. L’any 2023 ha obtingut la seva tercera estrella Michelin i ha estat reconegut amb la segona posició a la llista The World's 50 Best Restaurants.

Ha participat en diferents activitats del municipi, entre elles la Mostra Gastronòmica Tastvm Vila-seca, els anys 2017 i 2018.

És coautor de la col·lecció de llibres “Disfrutar” un catàleg de receptes del restaurant, del qual s’han publicat fins ara 2 volums.