Lluís Dolsa Ramon

(Vila-seca, 1850 – Barcelona, 1909)

Metge psiquiatre

Neix a Vila-seca el 9 d'octubre de 1850, fill de Tomàs Dolsa i Ricart, i d'Isabel Ramon i Serra. La família Dolsa, d'ascendència canongina, vivia a Barcelona i tenia una segona residència a Cambrils.

El seu pare, metge de prestigi, va ser pioner en el tractament de malalties mentals i fundador de l'Institut Frenopàtic de Les Corts, l'any 1863, considerada la primera institució moderna per a malalts mentals a Catalunya. Lluís Dolsa va estudiar medicina i es va convertir en un dels psiquiatres considerats precursors de la socioteràpia moderna.

Va treballar a la Fundació Dolsa, on va dur a terme una sèrie d'experiments psiquiàtrics, com ara l'estimulació intel·lectual dels malalts. En retirar-se el seu pare, el va succeir com a director de la Fundació.

L'any 1903 fou admès a l'Acadèmia de Medicina de Barcelona amb el discurs "Consciència individual i social". Compaginà el seu treball de psiquiatre amb el càrrec de regidor de l'Ajuntament de Barcelona, ciutat on va morir l'any 1909.

A nivell polític, Lluís Dolsa va ser regidor i tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, sota el mandat de l'alcalde Doctor Robert.

• BOU i ROURA, Lluís. El Frenopàtic de Les Corts: història d'un centre de salut mental. Barcelona: Arxiu Històric de la Ciutat, 2007. 102 p. 21 cm.
  • DOLSA i RAMON, Lluís. Conciencia individual y social: discurso leído en la Real Academia de Medicina y Cirujía de Barcelona en el acto de la recepción del académico electo Dr. D. Luis Dolsa y Ramón : discurso de contestación del Dr. D. Joaquín Durán y Trinchería, académico numerario : 20 de junio de 1903. Barcelona: Impr. La Renaixensa, 1903. 56 p.
  • FARRIOL i CLAVÉ, Ramon. XXè aniversari de la Secció de Lletres: Vila-secans il·lustres. Agrupació Cultural de Vila-seca, Secció de Lletres, 1993. (Recerca. Agrupació Cultural de Vila-seca, Secció de Lletres ; 4). 34 p.
  • MORELL i TORRADEMÈ, Josep / VAQUER i FERRANDO, Pineda. Vila-seca. Cossetània, 2001. (La creu de terme ; 11). 24 cm.