Societat recreativa "Las Vegas"

La Societat Recreativa 'Las Vegas' com a entitat social va oficialitzar-se un 12 de desembre de 1962, però la seva història arranca uns anys més enrere, concretament cap a finals de 1958, quan un grup de persones, fins a les hores sòcies d'alguna de les altres tres societats del poble - el Fènix, el Centre Catòlic i l'Ateneu- van unir-se per fundar una nova societat. El primer pas fou llogar un local per habilitar-lo com a seu social de la nova societat, però només tenien llicència de bar, era el bar 'Las Vegas' del carrer Monterols, 12. Tot i amb això l'esperit de tots era que estava neixent una nova societat, un nou lloc on trobar-se amb els amics, on reunir-se i poder celebrar les festes majors i altres festejos propis de la vida social del poble.

Però els començaments no foren fàcils i, probablement per tractar-se d'una agrupació nascuda del desacord amb d'altres, les autoritats de l'època no concedien els permisos necessaris per actuar com a societat recreativa, per poder celebrar balls o funcions de teatre. Però l'empenta dels seus fundadors va fer que no es rendissin i van continuar lluitant per aconseguir-ho. Finalment aquell coratge va donar els seus fruits i van organitzar un ball benèfic, en favor dels nens dels hospitals de la província, unint-se a la campanya que encapçalava pel popular Maginet Pelacanyes de Ràdio Tarragona. Les autoritats no van poder negar els permisos a un ball benèfic i així fou com la revetlla de Sant Joan de 1959 fou el primer acte oficial que celebrava la Societat Recreativa 'Las Vegas'.

A partir d'aquell moment van començar a arribar alguns permisos per a petits balls i algunes funcions de teatre, que organitzaven els mateixos socis. Així, la societat va anar engrandint-se i entre tots van optar per comprar l'immoble on estava la seu de la societat. El 14 de novembre de 1959, 47 socis van comprar la casa situada al carrer Monterols per un valor de 100.000 pessetes, pagament que es faria efectiu en 10 anualitats.

A començaments de l'any 1970 es va produir, a l'última planta de l'edifici, un tràgic incendi que va destruir la totalitat de la casa, semblava la fi de la jove societat, però entre tots els socis es va decidir reconstruir-la de nou, més gran, més forta i amb més empenta.

El 16 de novembre de 1971 es va realitzar el primer canvi de noms dels propietaris, donat que dels 47 socis propietaris hi havia hagut alguna defunció. Va passar a ser propietat de 7 joves socis, uns propietaris que vengueren la seva part a la pròpia Societat Las Vegas tots els drets sobre l'immoble el 26 de novembre de 1985, data en què la Societat 'Las Vegas' passa a ser única propietària del local.

Festes destacades

Las Vegas es va fundar amb un objectiu cultural, recreatiu i artístic; d'aquí que els esdeveniments més importants fossin la festa Major d'hivern, la festa Major d'estiu, la revetlla de Sant Joan o d'altres dates assenyalades en el calendari de festivitats locals.

Un dels fets més sonats del principis de la societat fou l'actuació del reconegudíssim grup musical "Los Cinco Latinos" per la festa major d'estiu de 1961. Però moltes són les orquestres i grups que han amenitzat les festes a Las Vegas: "José Guardiola y la orquesta Capitol", Pastora de Còrdoba, l'orquestra Marabú, Maravella, Montgrins, entre d'altres.

Una altra de les fites ineludibles del calendari era la celebració de la festa de Sant Antoni, festa major d'hivern, on les societats i altres entitats municipals organitzaven la tradicional DESFILADA DE CARRETEL·LES: cercavila de carrosses amb la canalla disfressada segons la temàtica escollida. La carretel·la de 'Las Vegas' era sempre de les més admirades.

El Carnaval, el teatre, el cinema, les trobades culturals, l'organització de dinars, sopars i altres celebracions han estat protagonistes de la vida de la Societat recreativa 'LAS VEGAS'.

Històric de presidents

• 2005-2008: Esteve Sauné Roig
  • 2008-2010: Jaume Porqueras Cogull
  • 2010- : Pere Canellas Saltó

Text de Sara Martí Perelló, confeccionat a partir del llibre Societat Recreativa Las Vegas, 50è aniversari.

Imatges: Societat Recreativa Las Vegas.

Octubre 2010