Societat "El Centre Catòlic"

La Societat "el Centru" és un ateneu fundat l'any 1893 amb el nom de Centre Joventut Catòlica. Ja des del seu inici, ha format part d'aquest formidable teixit associatiu autònom, autosuficient, habituat a treballar en condicions no sempre planeres i que, amb l'oferta d'un lleure divers, engrescador i amb fesomia pròpia, ha mantingut els nostres pobles arrelats a la terra i en primera línia en el més diversos àmbits socials, culturals i fins i tot polítics.

En aquest tipus d'escrits és habitual detallar-hi una cronologia d'actes o celebracions remarcables. Nosaltres hem defugit el relat anecdòtic i la nostra aportació pretén que, en llegir-la, conegueu i us considereu convidats a participar en iniciatives lúdiques i culturals -sigui a la nostra entitat o en d'altres- que es fonamentin en la relació i l'esforç personal i en els valors, avui tan necessaris.

Dir-vos que, durant aquest segle -ja llarg- de vida, hem promogut o acollit tota mena d'iniciatives, fent compatible l'empenta pròpia del jovent amb la riquesa que suposa la relació intergeneracional. Bàsicament i evolucionant d'acord amb els temps l'activitat, principalment s'ha basat en el teatre de producció pròpia o en col·laboració, les conferències i debats, el cinema, les iniciatives socials i la participació ciutadana, la música, la formació cívica i política, cursets de sardanes i de gralla, caramelles, esbart dansaire, cant coral, cursets de català, celebracions socials... Afegir també que el nostre compromís ens ha portat a participar en taules de treball i a promoure la fundació de la Federació d'Ateneus de Catalunya.

Centrant-nos en les Societats històriques de Vila-seca, si hi afegim El Fènix, l'Ateneu Pi i Margall i Las Vegas, ens trobem amb més de set mil metres quadrats d'instal·lacions al bell mig de la vila, i avui, malauradament infrautilitzats. Ens preguntem sovint perquè les administracions han preferit menystenir aquests grans espais ja existents i ben ubicats, i emprar els recursos públics en bastir obres faraòniques en llocs, a vegades, inversemblants. És una situació que, a no trigar gaire, entenem que caldria reconsiderar i reconduir.

Tot i que nosaltres des del Centru, volem seguir -i seguim- treballant, és evident que en l'entorn actual de crisi, no tan sols econòmica, sinó de valors i amb una desafecció total cap a les causes col·lectives, cal trobar solucions força imaginatives per a poder seguir endavant, més quan la pretensió és que la cultura de base, el lleure i el treball en bé de tots, arribin i arrelin, sobretot en els joves. És moment de no defallir. Ha estat en èpoques de crisi quan ha emergit i s'ha mostrat la validesa de l'associacionisme que, al marge de manipulacions, és capaç de suplir la manca de recursos amb complicitats i entrega personal. Vet aquí perquè els ateneus, malgrat totes les traves i mesquineses polítiques i econòmiques, han esdevingut al llarg de la història, senya d'identitat i un dels col·lectius més consolidats de Catalunya.

Un nou repte que no podem defugir és el d'emprar les noves tecnologies de la comunicació per a seguir promovent la nostra tasca social o accedir a informacions que ens ajudin a millorar-la. En aquests moments estem treballant en la creació d'una pàgina web i tot un entorn que faciliti el contacte i la relació entre associats i col·laboradors. Ens hi voleu ajudar?

Bé, ja veieu que el món dels ateneus és ric, divers i el futur es decobreix i s'escriu entre tots. Si voleu, també hi teniu un lloc, les portes estan ben obertes. Treballarem i gaudirem plegats, tot compartint el goig de sentir-nos protagonistes del nostre temps i alhora, deixar camí obert perquè en puguin fruir també els que vindran després.

Si voleu contactar amb nosaltres, ho podeu fer a: elcentru@tinet.cat.

Text: Josep Pujals i Carraté

Fotografies: Anna Rom i Toni Bonet