Tradicions

Romiatge a Mas Calvó

El romiatge, que surt de Vila-seca en direcció Mas Calvó (la casa on va néixer Sant Bernat Calvó), té com a actes principals les actuacions dels gegants, els capgrossos, els grallers i l'esbart dansaire. Al migdia se celebra la tradicional missa en honor a Sant Bernat i en acabar, es fa el ball de danses catalanes, a càrrec de l'Esbart Dansaire de Vila-seca.

Recordança de Ramon Farriol i Clavé

Em ve a la memòria, com en els anys de la meva jovenesa, la parròquia de Sant Esteve, de la nostra vila, celebrava el romiatge a la capella de Sant Bernat, a Mas Calvó.

Fins a la primera meitat del passat segle, els actes eren molt austers i celebrats tots els anys, el dia 26 d'octubre, data en què l'Església commemora la festivitat del sant.

Els feligresos que hi acudien, en ser dia de treball, la majoria eren dones i també, en algunes ocasions, afegien alguns mestres d'escola amb els seus alumnes, els quals, juntament amb el rector i els escolans, al matí feien camí a peu cap a Mas Calvó.

Arribats allí, els amos i convidats saludaven els nouvinguts que tot seguit es preparaven per a la celebració de la Santa Missa, a la capella situada a la planta noble de la casa. Era una bonica cambra que, per tradició, es creu que és on va néixer el nostre sant.

Acabada la missa, es cantaven els goigs i la gent retornava a casa pel camí estret i polsós, conegut amb el nom de Camí de Riudoms.

A la tarda, un grup de persones, més minso que al matí, acudia de nou a la capella del mas, a resar el rosari.

A partir de l'any 1955, que la hisenda de Mas Calvó passà a ser propietat del senyor Josep Ignasi Ferrero Cabenach, la festa segueix celebrant-se tots els anys, ara però, el romiatge se celebra sempre el diumenge més proper al dia de Sant Bernat, el 26 d'octubre, amb una pompositat més festiva.

Maig 2010

Documentació gràfica

1943

VII Centenario de la muerte de San Bernardo Calvó