Els llocs
Edificis i elements singulars

Piló del Rescat

Documentat des del segle XVII, el Piló del Rescat, també conegut com el Rescat de Sant Esteve o Piló de Sant Esteve, es troba al costat del camí del Racó, on aquest s'encreua amb l'autovia de Salou a Tarragona. Aquest monument rememora la Llegenda del Rescat de les cent donzelles, segons la qual Galceran de Pinós, vassall de Ramon Berenguer IV, va ser alliberat del seu captiveri a Almeria i traslladat a la platja de Salou per la miraculosa intervenció de Sant Esteve. Mentre Galceran es dirigia cap a Tarragona, es trobà amb el seguici de les cent donzelles que formaven part del rescat per al seu captiveri: el Piló es va erigir en el lloc exacte on es va produir aquesta trobada. L'any 1936, durant els primers dies de la Guerra Civil, es va destruir el monument original, que estava format per un gran pilar de pedra rematat per una creu recolzada sobre una talla piramidal. No va ser fins a l'any 1965 quan es va refer el Piló amb la forma actual, un bloc quadrangular de grans dimensions, realitzat en pedra de sauló, en què uns relleus i una inscripció detallen la llegenda del rescat de les cent donzelles.

Pineda Vaquer Ferrando