Xavier Graset i Forasté

(Vila-seca, 1963)

Periodista

Xavier Graset, nascut al carrer de les Creus de Vila-seca l'any 1963, va iniciar la seva carrera com a periodista a Ràdio Salou i Ràdio Reus (Cadena SER), i des de la seva fundació, a la revista local "El Pont de Fusta", on segueix col·laborant mensualment. Es considera un home de ràdio, mitjà on no ha deixat de treballar mai i on ha tocat tant els gèneres informatius com els formats d'entreteniment. Després de quatre anys a les emissores de la SER a les Comarques Meridionals, entra a Catalunya Ràdio, on és Delegat a Madrid entre els anys 1988-95. Com a corresponsal polític fa el seguiment de l'activitat informativa del president del Govern espanyol Felipe González i de l'actualitat política a la capital de l'Estat en aquell període.

En tornar a Barcelona, assumeix les tasques de coordinador d'El matí de Catalunya Ràdio, quan el realitza l'Antoni Bassas, i a més a més participa en l'espai Alguna Pregunta Més, donant vida al personatge de Manolo (un cambrer madrileny). Simultàniament col·labora a TV3 en la sèrie de programes de l'Andreu Buenafuente "Sense títol", i en els especials d'El Terrat.

Entre els anys 1997 i 2004 dirigeix i realitza cada migdia a Catalunya Ràdio el programa d'entreteniment, de cultura i d'espectacles "El món s'acaba", on incorpora com a col·laborador el també vila-secà Antoni Mas, "el ferrer del meu poble". També hi col·laboren Pepe Rubianes, Joaquim Muntañola, Lluís Gavaldà, Els Quicos, Modest Prats, Aracel·li Segarra... Com a iniciativa singular del programa, i amb ressò mediàtic internacional, l'any 2000 promouen el naixement del 1r català del 2000, i generen un disc i un llibre jugant amb la idea que en el 2000 es produirà la fi del món.

La temporada 2004-05 copresenta el magazín esportiu dels caps de setmana "Tot Gira", on s'insereixen les transmissions del Barça de Joaquim M. Puyal, i també presenta el magazín de tarda "De 4 a 7" l'any 2005-06.

Des del 2006 dirigeix i presenta la tertúlia diària (15-16h) d'actualitat L'oracle, premi RAC 2009 al millor programa de ràdio.

A TV3, també hi ha presentat diversos programes com els magazins Artèria 33 i Bonic Vespre, o el concurs fet des d'Andorra per dur el català a Eurovisió, 12 punts, i ha col·laborat a "Aquest any cent", "Set de nit", "S-avis", "Objectiu Pastorets" i "El club" i a Telemadrid hi va presentar el programa Los reyes del mando.

Implicat en els mitjans de la zona, és accionista fundador de Canal Reus TV, on també va presentar el programa d'entrevistes "Situacions extraordinàries" emès per la Xarxa de Tv locals l'estiu del 2007.

En premsa escrita, a més d'El Pont de Fusta, ha col·laborat a La Vanguardia, El Periódico, Metro, Catalunya Sud, Catalunya Nova, Nou Diari i El Temps.

També ha fet docència, en cursos de ràdio de la UPF i Blanquerna. Realitza conferències i modera el cicle de xerrades "Converses a les Biblioteques" dins la programació del Festival Grec de BCN.

Participa de ben jove i activament com a actor a la companyia de teatre La Tramoia, amb muntatges celebrats com "La cantant calba" de Ionesco, "Tafalitats" de K. Valentín, "La dama del mar" de H. Ibsen, "Així és si us ho sembla" de L. Pirandello, "L'esquella de la torratxa" de S. Pitarra, o "Aigües encantades" de J. M. Puig i Ferrater, entre d'altres, i participa cada any en la representació dels Pastorets, de Folch i Torres. Ha actuat també amb "La Vitxeta" i el CAER de Reus, i sota la direcció de Francesc Cerro ha representat el monòleg "Els danys del tabac" d'A. Txekhov. Com a rapsode ha intervingut en el recital del grup xilè "Quilapayun" a l'Auditori de Vila-seca (2009) i en el seguit de concerts de "Camera Musicae" i Marta Mateu "Vistes al Mar, i Sis cançons d'E. Toldrà" (2010). També ha interpretat dos papers al cinema: en les pel·lícules "Tomándote" d'I. Gardela i "Funerària Independent" de J. Hernández.

Com a autor:

• 1991 : l'any de la divisió de béns. El Pont de fusta: revista de Vila-seca i de Salou, 1996, núm. 200, suplement, p. 14-15.
  • Al nostre terme s'obtenen productes perillosos. El Pont de fusta: la revista de Vila-seca i de Salou, 1984, núm. 64, p. 12-13.
  • Bon vent: escrits sol·licitats. Valls: Cossetània, 2007. 217 p. 21 cm. (Prisma ; 17).
  • El Culebró del Parc. El Pont de fusta : revista de Vila-seca i de Salou, 1994, núm. 175, p. 12.
  • L'Institut de FP capdavanter en energies alternatives. El Pont de fusta: revista de Vila-seca i de Salou, 1984, núm. 63, p. 12-13.

Coautor:

• El món s'acaba: com superar el 2000. Barcelona: Columna, 1999. 217 p. ; 21 cm.
  • FARO, A. Aznarografia: vuit anys d'A.P. (Aznar President). Valls: Cossetània, 2004. 118 p. ; 25 cm. (Tinta tonta ; 3).
  • FARO, A. Tanta tinta tonta. Cossetània, 2002. Valls: Cossetània, 2002. 95 p. ; 23 cm. (Tinta tonta ; 1).
  • FARO, A. Tanta tinta t'unta. Valls: Cossetània, 2003. 96 p. ; 23 cm. (Tinta tonta ; 2).

Altres:

Han dit sobre ell

"Xavier Graset és un personatge sol·lícit, molt accessible, cosa que es reflecteix en els seus escrits".

Màrius Serra, escriptor i periodista