Joan Ferrando Salvadó

(Vila-seca, 1808 – Macau, Xina, 1854)

Rector i Canceller de la Universitat de Sant Tomàs (Filipines)

Neix a Vila-seca el 24 de setembre de 1808, fill d'Anton Ferrando i Vidal i de Gertrudis Salvadó i Roig.

Als 19 anys, ingressa al convent de l'Anunciació dels Pares Dominics a Girona. Més tard, és traslladat al convent d'Ocaña, on acaba els estudis i és ordenat sacerdot.

L'any 1835 és destinat a Manila (Filipines), on ocupa la càtedra de Filosofia del Col·legi Sant Tomàs. El 1838 li atorguen la patent de Lector de Cànons, càrrec que va exercir fins al 1842 quan va ser enviat a Vigan, al nord de l'illa de Luzon, acompanyant Monsenyor Masoliver en el seu nou càrrec de bisbe de Nova Segovia.

Una de les seves tasques més destacades va ser la de cronista. Va escriure diverses publicacions relacionades amb la història de Filipines.

En el seu retorn a Manila recupera el seu lloc de lector de Teologia i és nomenat president del Col·legi de Sant Joan de Laterà. Entre el 1845 i el 1847 exerceix exclusivament de Rector i Canceller de la Universitat de Sant Tomàs.

Posteriorment és destinat a Lolomboy per exercir de sacerdot i col·labora amb la construcció de la presa del riu Meycaucan, encara en ús.

L'any 1849 és escollit pel Capítol Provincial procurador de les Missions de Macau (província portuguesa situada a la costa sud-est de la Xina), on mor de disenteria als 46 anys.

• COLLELL COSTA, Alberto. Escritores dominicos del Principado de Cataluña. Barcelona: Ediciones de la Ponencia de Cultura de la Diputación Provincial de Barcelona, 1965. 304 p., [19] f. de làm. 26 cm.
  • FARRIOL i CLAVÉ, Ramon. XXè aniversari de la Secció de Lletres: vila-secans il·lustres. Vila-seca: Agrupació Cultural de Vila-seca, Secció de Lletres, 1993. 34 p. ; 22 cm. (Recerca. Agrupació Cultural de Vila-seca, Secció de Lletres ; 4).
  • MORELL i TORRADEMÈ, Josep / VAQUER i FERRANDO, Pineda. Vila-seca. Valls: Cossetània, 2001. 142 p. 24 cm. (La Creu de terme ; 11).

Com a cronista:

• Crónica de la Provincia.
  • Historia de la Província del Santísimo Rosario de Filipinas.
  • Historia de los Padres Dominicos en las Islas Filipinas y en sus misiones del Japón, China, Tungkin y Formosa.
  • Relación de bienes de la Universidad.
  • Resum dels ministeris de la Provincia del Santísimo Rosario de Filipinas.

Han dit sobre ell

"El P. Joan Ferrando va ser un missioner de gran empenta, professor de Filosofia, Teologia i Dret Canònic i Rector d’aquella prestigiosa Universitat. Es fa difícil comprendre que pogués fer el que va fer amb 46 anys de vida […] El P. Ferrando és un geni oblidat”.

Pare Josep M. Coll, convent de l’Anunciació de Girona

“El P. Joan Ferrando estaba dotado de una actividad asombrosa, apenas hay papel en el Archivo de la Provincia de Filipinas donde no haya dejado impresa su memoria”.

Albert Collell Costa, al llibre "Escritores Dominicos del Principado de Catalunya”.